Pengikut

Isnin, Mac 04, 2013

Muridku bercakap..


Salam semua...

Terima kasih brkunjung ke mari..bg anda yg ingin mengetahui prkembangan trbaru blog ini, mari ikuti kisahku hari ini...

Di sekolah ini trdapat seorang murid yg tidak prnah mengeluarkn suara dia...walaupun bunyi 'ah' sekalipun..pelik kan kisahnya... tetapi ini adalah kisah benar.

Sewaktu aku mengajar Azri ketika dia di tahun 2..dia merupakan murid yg pasif + pelik. ssh aku nk kategorikan murid jns apakah ini...? di kelas dia seringkali menyembunyikn dirinya di bawah meja bila aku memanggil namanya utk brtnya sesuatu...malahan tidak mahu menjawab walau sepatah pun.. mcm ni ssh la aku nk menilai PBS dia..tp menurut kwn2nya, sewaktu di rmh dia petah brcakap. apabila waktu prsekolahan brmula, ibunya menghantar ke sekolah dan mnunggunya di belakang barisan murid2 lain. Lengan ibunya tak pernah dilepaskan... sewaktu perhimpunan jg dia tidak prnah berbaris dgn kawan2 yg lain.

Tahun ini aku mengajarnya di tahun 3. Tetapi hari ini, aku amat hairan dan pelik apabila kawannya memberitahu Azri memanggilku. waktu itu aku di bilik guru n murid2 rehat. Apabila aku mendekatinya...dia brtanya dgn suara yg perlahan: "napa x datang?" aku beberpa kali cuba memahaminya krna suaranya agak pelat..barulah aku tringat...td kami guru2 mesyuarat lantas aku memberitahunya "cikgu mesyuarat td". Itulah pertama kali aku mndengar suaranya...

Nmpknya sudah ada perubahan pd Azri. mudah2an Azri mnjadi murid yg berani n cemerlang...

Posted via Blogaway

2 ulasan:

Ateh Salim berkata...

Kalau buat kajian tindakan, bagus ni.

bunga cinta berkata...

ape perkembangan budak ni long?sian die..