Pengikut

Rabu, Ogos 28, 2013

Air mataku berderai kembali...


Aku trpanggil utk menulis di sini stlh aku pulang dr kursus sharing n caring selama 2 hari.. apa tidaknya kami di sana diminta agar menceritakan kisah silam kami shgga kami brgelar 'begini'. Aku mmg berat utk brkongsi krna semua itu aku hmpir melupakannya hnya krana ingin membina hidup baru.. tp slot kaunseling kelompok dlm kursus itu tlh mengungkit sejarah silam itu utk dikongsi brsama... semuanya mengungkap kembali kisah silam yang mengundang kesedihan. Air mataku berderai kembali... kpd insan yg suka mnyampaikn kisah dlm blog aku kpd insan yg dh x de kaitan dgn aku itu silakan baca...

Dahulu aku prnh lalui detik hitam dlm hidupku... kali prtama aku laluinya..aku rasakan duniaku gelap. Aku bagaikn hilang tmpat brgantung. Kerana diri insan yg aku hrp selama itu tlh ditarik nikmat kesihatannya... akulah yg menguruskan segala prbelanjaan n urusan dlm serta luar rumah. Aku sering menangis dan menjerit seorang diri sewaktu memandu pulang dr kerja..mengapa aku yg terima pnderitaan ini. Apa salah aku padaMu ya Allah.. aku bagaikn hilang pedoman.

Dua tahun selepas itu, aku diuji lagi..kali ini ujian yg lebih hebat... selama 2 tahun alami penderitaan batin..menangis..hingga x sanggup rasanya nk teruskn hidup ini. Sehingga aku hilang selera makan memikirkan krisis yg melanda... aku jadi susut kerana kusut dgn masalah itu.. aku hanya mengadu pd Tuhan Rabbul Izzati.. aku jua x blh sendirian, pasti air mata menjadi penemanku kala itu.. aku sering menjerit seorang diri gayanya sprti org hilang kawalan... aku sering berdoa.. solat hajat..banyakkn mbaca quran..kerana bagiku aku ada insan yang aku syg utk aku teruskn kehidupan iaitu anak2... Ya.. anak2lah yg menjadikn aku kuat... jika aku tiada di dunia ini, siapalah yg akan mnjaga mereka..namun, takdirnya...Allah tlh lepaskn aku dari cengkaman itu. Setelah sekian lama aku menderita akhirnya aku lepas dr cengkaman itu.
Aku tahu..Allah lebih mnyayangiku. walau bagaimanapun, banyak perkara yg tidak aku sangka menjadi pengganti pnderitaanku selama ini.. Bagaikn Allah beri lorong utk aku mnjadi insan yg lbh brjaya. Aku lbh dekat dgn keluargaku skrg.. cuma bezanya semua urusan rmhtangga dan prsekolahan ank2 trpaksa aku uruskan sndiri. Trmasuklah prkara2 yg selama ini aku x prnah lakukan. Semua ini amat mengajarku agar lbh cekal menghadapi dunia luar. Jika sblm ini aku hnya ddk di rmh kecuali kluar utk bekerja.  Aku mnjadi lbh berani kini.. anak2lah sbgai peneman..

Walau apa pun ujian yg menimpa kita.. yakinlah Allah ttp mnyayangi kita. Ada hikmah di sebalik apa yg trjadi... aku sering berdoa, sekiranya Allah memberi jodohku kembali, biarlah dengan insan yang bertanggungjawab, blh membimbingku dgn sempurna dan menyayangiku dunia akhirat...



3 ulasan:

(^.^) AzzEnn(^.^) berkata...

semoga segalanye yg terbaik utkmu..kakakku syg.. Allah uji kite krn Dia sygkan kita.. semua makhluk di muka bumi ini ade ujiannye..cume berbeza..

Shila berkata...

syukur alhamdulillah...kita adalah insan terpilih utk merasai nikmat kehidupan sebegini...

umi_kalsom berkata...

Amin.. moga Allah kabulkan permintaanmu..