Pengikut

Rabu, Mei 18, 2011

SaYang kami telah pergi...


Ms sihat Teh..suka mkn apa yg kami mkn..


Ms ni Teh dh lemah...nafasnya turun naik..


Teh mati atas pangkuan Syauqi (tuan dia)

"Teh"...kesayangan kami tlh meninggalkan kami utk selama2nya...

Sbnrnya, kisah ni dh 4 hr brlalu, tp kami mcm x leh lupakan kngan brsama Teh.
Apa tidaknya, ms mula2 beli...dialah yg garang, suka gigit...mungkin blm serasi.
Tapi, lama kelamaan...Teh semakin serasi & manja dgn kami. suka sgt jilat2 jari kitorg, lebih2 lg kalau jari kitorg ada bau makanan. Kelincahannya trbayang2 lg dlm ingatan kami...

Teh tlh mnunjukkan perubahannya setelah dia x mau mkn makanan yg br sy beli. Pd mulanya dia mkn...tp lama-kelamaan dia mcm x brminat dgn makanan tu. Org kedai bgtau...makanan yg campuran ni elok utk hamster sbb ada vitamin sekali. kalau bg mkn kuaci aje, nnti bdnnya gemuk. Mmg pun, sy perhatikan bdn Teh gemuk, gebu, cantik sblm ni. Lps dia x selera mkn...bdnnya mula susut..brtambah kecik...alat kelamin dia pun mengecut. Anak sy yg perasan dulu. Kami hairan dgn perubahan Teh & mula risau...

Selepas 2 hari, sy perhatikan Teh makin kecik...pergerakannya mula lambat..bg makan x mau.. bg kuaci pun sdh x mau lg... kami mula rs kelainan pd Teh & sedih sgt dgn keadaan dia... Ank2 sy cdgkan bawa klinik...tp, sy kata tunggu dulu tgk dlm beberapa jam lg.

Pd petang itu juga (Ahad) Teh dh mula semakin lemah. Anak2 sy desak sy spaya bw klinik. akhirnya sy brsetuju...dlm perjalanan blm sampai 5 minit dlm kereta...Teh sdh x brgerak lg...Sy berhentikan kereta utk lihat & memastikan keadaan Teh. Anak sy sentuh bulu dia..dh x bergerak lg...nafasnya yg turun naik td pun sdh x kelihatan lg..."TEH DAH MATI" kata sy pd anak2... sayunya sy lihat ke wajah ank2...trutama syauqi (sbb Teh kepunyaannya).

Teh kami semadikan di belakang rumah. Kami sekeluarga masih trbayang2 semasa hayat Teh. Ank2 sy pun sama...tp, yg sy rs lucu...bila anak sulung sy nk gali semula kubur Teh. Rindu pd Teh katanya...nk tengok Teh mcm dulu...

X apalah nak...kita relakan dia pergi. Kami sekeluarga mmg sygkan dia. Dia dh mcm sbhgian ahli kuarga kami. Dlm hati sy ada sedikit penyesalan kerana menukar makanan Teh kpd yg baru... x taulah apa silapnya, sdgkan sebelum ini pun, dia prnah mkn makanan yg mcm baru beli ni. x de masalah plk. Mungkin jgk sdh sampai ajal dia...

5 ulasan:

miloais berkata...

bleh bayangkan camne sedihnya anak2 uols...
iols pun oenah kehilangan pet - kucing kesayangan weols sekeluarga - mati sebab termakan racun tikus...
sedih sangat2 rasanya!

(^.^) Enn & Azz (^.^) berkata...

alahai sedihnye...mgkin dah sampai ajal dia..mmg syg kan..kite dah bela dia dr kecik..sian oya oyi jd anak yatim...

724422 @ matyo berkata...

ala tikus mati pun nak sedih... biarlah... kita manusia ni yg kena bersedia utk hadapi mati.

Kempen Jom Tukar Link

rynna berkata...

sy faham persaan anak2 kecil bila kehilangan sesuatu yang di sayangi;. sy pun dulu pernah kehilangan arnab peliharaan, seminggu menangis. sebab terasa kehilangan bila hari2 asyik bermain dengan arnab tu.

shila berkata...

Miloais, Azz & rynna : sesuatu yg kita syg mmg sedih kalau kehilangannya.
Matyo: itu baru hamster yg mati..lum lg insan trsyg yg mati..tntu SEDIH GILERRRR..