Pengikut

Khamis, Oktober 04, 2012

Tunas Jaya

my son... (on the right)


acara baling belon air

Hari ini aku kena mandi pagi sedikit daripada biasa...sbb hr ni, kt sekolah ada aktiviti 'Tunas Jaya'. aku x pasti untuk apa aktiviti ini, sbb masa meeting, aku sembang dgn org sebelah...bila dh kena brtugas mulalah trtanya2...

sampai di sekolah, aku brtanya pd salah seorang guru sesi pagi...utk apa aktiviti ini.... katanya, aktiviti ini untuk mencari bakat baru sebagai persediaan untuk tahun hadapan...selain itu, sebagai aktiviti selepas UPSR...

cuma yg aku persoalkan dlm hati...adalah.... "mengapa sukaneka pun dijadikan satu acara untuk mencari pelapis sekolah?" "mengapa tidak hanya untuk permainan yang biasanya dipertandingkan di peringkat zon, daerah, negeri &....?sahaja? selain itu, aku juga brfikir sendirian...mengapa aktiviti selepas UPSR dilibatkan murid2 tahun 4 & 5? bukankah mereka akan menduduki final exam pd 16 Oktober ni?... seharusnya masa yg ada ini digunakan untuk mengulangkaji pelajaran...kotak fikiran aku berputar2 mencari2 jawapannya....

entahlah.... aku brtugas di sini dah masuk 10 bulan...tp, masih x faham dgn budaya di sini... bila kena brtugas sebelah pagi..."SAYA HANYA MENURUT PERINTAH".... mengapa kami dilibatkan sedangkan ramai guru sebelah pagi hanya duduk menganggur sahaja....

maaflah andai ada yang terasa dgn catatan ini...cuma mahu kita renungkan sama2 apa faedahnya aktiviti ini... pada saya tidak salah andainya aktiviti ini dibuat selepas final exam nanti...


"kami yang menurut perintah"


Tiada ulasan: